fredag 9 december 2011

Solen lyser!

Livräddare på Bronte Beach tittar ut över det vilda havet och tillrättarvisar badare. Här står de med en spade eftersom de måste flytta flaggorna som visar var man kan simma säkert.

Även om det ligger mörka moln runt stan skiner äntligen solen igen. Sydneyborna är chockade över det kalla och regniga vädret. Runt 20 grader hör inte till december och speciellt inte dagar som regnar bort. Folk pratar om klimatförändringen, att det blir kallare eftersom isen på sydpolen smälter. Vad orsaken är låter vi bli att spekulera i. Fakum är att solen skiner idag och temperaturen har gått upp. Klockan tio hade jag en privatlektion i svenska i Bondi Junction och jag tänkte att det nog kunde bli fint väder så jag packade ner bikini, handduk och paraply (av bara farten). Och när lektionen var slut tog jag bussen till Bronte Beach. Det är ungefär lika långt till Bronte som Bondi Beach och den första är mycket lugnare. Vad jag inte hade lagt i väskan var däremot solkräm så jag kunde inte stanna på stranden särskilt länge. Och nu stramar det givetvis i ansiktet.

Ikväll har jag en yogagrej på gång så Tobias får klara sig utan mig i några timmar. Det ska nog gå bra. Jag ska vara hemma igen vid nio och har köpt hem lite gott att smaska på. På söndag tar vi första bästa flyg till Queenstown som ligger på Sydön. Vi har hyrt en bil och ska utforska fjordlandet och sydkusten. Det ska bli så roligt! Då hamnar vi ännu längre bort och tidsskillnaden blir ännu större (+2 timmar härifrån, +12 timmar från Sverige). Söndag nästa vecka är vi hemma igen, många minnen rikare. Nej, nu ska jag ta och ringa mannen och se om han har lyckats ta sig från jobbet än. Han sa att han skulle komma iväg tidigt, det brukar låta så...

1 kommentar:

  1. +12 timmar....helt otroligt! Hoppas att vi kan höra något livstecken från er när ni är på NZ. Idag är det storm...blåser som sjutton och regnar, ett par plusgrader. Men...det är FREDAG!!!! Härliga helg välkommen...just det hade glömt att jag ska plugga.... attans! Kram på er!

    SvaraRadera