måndag 10 oktober 2011

Söndagsmiddag


Jag blir smygfotograferad av Tobias som ställt upp kameran på självutlösning. Jag sitter vid skrivbordet/matbordet och pratar med Öland. Framför oss har vi en specialupplaga av monopol som vi spelar om kvällarna. I bakgrunden ser ni sängen/soffan och i fönstret hänger tvätt.


I Circular Quay i väntan på färjan som ska ta oss till Åsa och Axel.


På färjan framför Operahuset.


Man kan betala 2000 kr för att gå över Harbour Bridge. Om ni tittar noga ser ni några galningar vid flaggorna. Jag skulle inte gå om jag så fick 2000 kr.


Opal, i brist på äkta vara får man ta vad som erbjuds. Vi saknar Ika och Selma.


Citroner i trädet.


Här kommer en uppdatering från veckan som gått. Förra veckan jobbade jag hos familjen men det har inte riktigt känts bra någon gång. Eller rättare sagt det har inte funkat alls. Jag pratade med mamman om detta och vi kom fram till att jag skulle fundera över hur jag ville göra. Det kanske inte var så bra att säga något innan jag var säker för hon hörda av sig och sa att deras gamla barnskötare skulle komma tillbaka. Jag vet att det kommer att lösa sig på något sätt, men det var inte så kul i fredags.

Jag har tidigare pratat med Fiona som är huvudlärare i shalan om möjligheterna att jobba där, men eftersom hon har varit bortrest har det hamnat lite på is. Idag pratade jag i alla fall med henne igen och nu verkar det som att vi ska ha ett möte imorgon och se hur vi ska göra. Det känns som en bra lösning för mig. Utöver yogan så läser jag ju dessutom svenska som andraspråk. Det är lite dumt bara för jag väntar på en bok så just idag kan jag inte plugga. Det kommer att bli så att jag får göra allt på en gång istället... Sen har jag ju min elev som jag ger privatlektioner till. Vi ska träffas imorgon igen och ha den tredje lektionen. Jag borde sätta mig och planera nu och hålla tummarna för att hon har gjort sin läxa.

Tobias trivs i alla fall bra på jobbet. Och det verkar som att han kommer att kunna använda arbetet han gör här i en magisteruppsats. Igår var vi hemma hos Åsa, som är Tobias chef, och hennes man på lunch. Vi tog båten upp längs Paramatta River dit och tittade på alla otroliga hus som ligger längs kusten. I trädgården hade Åsa och Axel fullt med citron- och apelsinträd och på kvällen lagade jag pasta med citroner, persilja, rosmarin och oregano från deras trädgård.

Ikväll ska vi träffa Patrik som vi dök tillsammans med i Thailand. Han nått Sydney på sin jordenruntresa men jag vet inte riktigt hur länge han har tänkt att stanna. Det ska i alla fall bli kul att ses igen.

Sen sist har Elins föräldrar varit på besök med och tagit henne med sig till Melbourne innan hon åker hem via USA. Det kommer nog att bli lite ensamt utan henne. Men jag har varit och bunkrat upp med australiensiska klassiker så jag har att underhålla mig med tills grammatikboken kommer. Nu ska jag slänga ihop en sallad och ta med mig den och en av böckerna till parken och sätta mig och läsa i solen (om den lyckas hålla borta molnen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar