lördag 19 november 2011

Spit Bridge till Manly

Under första timmarna av promenaden fick vi passa var vi satte fötterna för det verkligen kryllade av ödlor. Många är runt en halvmeter långa och alla är rysligt snabba.

Idag fick mina nya skor visa var de går för och det gick bra att gå med dem.

Låg och tjock dimma kommer in från havet. Några minuter senare kunde man inte se havet.

Sol och badstopp på Reef Beach

Idag kom vi äntligen iväg på en scenic walk som vi har pratat om att göra i flera veckor. Tidigare har det varit det lite osäkra vädret som har fått oss att avvakta, men idag vaknade vi upp till en klarblå himmel. Spit Bridge och Manly ligger på norra sidan så vi fick börja utflykten med en busstur. Och som vanligt gick det inte helt smidigt med kollektivtrafiken. Vi hoppade på en buss som gick till rätt ställe, men givetvis var det limited stops så den stannade inte på vår hållplats. Så vi fick hoppa på en ny buss tillbaka innan vi kunde starta vår promenad på ungefär en mil. Stigen gich upp och ner för kullarna längs med kusten. Vi passerade flera vikar med små stränder och ute i vattnet låg en gäng båtar. När vi närmade oss Manly överraskades vi av en tjock dimma, som Tobias först trodde var en skogsbrand. Dimman lättade på sig och vi stannade på Reef Beach för ett dopp i det blå och en välförtjänt vila. Framme i Manly gick vi och tittade på julklappar. Tre är inhandlade, men vi säger inte till vem. Inom en snar framtid får vi skicka iväg Sverigepaketet för vi har fått erfara att postgången till andra sidan jorden inte är så snabb. På färjan tillbaka till stan såg jag något som hoppade i vattnet och Tobias trodde inte på mig förrän han med såg delfinen.

1. Vilka fina bilder!! Det är fantastiskt vad det finns mycket vackert i ert närområde. Är ödlorna aggressiva eller giftiga? Skulle vara coolt att hålla en....men de kanske bits. Vi har två små katter på besök denna helgen, en kelen och en lite mer aggressiv :) Vädret har varit gråmulet hela helgen och ett par plusgrader. Kram på er!

2. Inte utan att vi blir lite avundsjuka när vi ser de härliga bilderna. Vi är på visit i Götet. Blåsigt, regnigt och mörkt. En riktig höstkväll.Vi får trösta oss med god mat och dryck då Fiskerestaurangen är bokad. Just nu laddar vi hemma hos Jacob med HV och Mackan & Frida sitter på tåget. Emma ska på eget galej men henne får vi träffa på vinprovning imorgon. Det är alltså bara ett par som saknas !!! Vi sitter och fundrar på eventuella julklappar om tomten möjligtvis hittar fram till Sydney. Några tips till er: Jacob vill ha en boomerang, Ika och Selma en delfin och Classe något vin. Inger hoppas på en känguru men alla längtar vi mest efter en kemist och hans youga-guru.

3. Det är otroligt vackert runt Sydney. Vi hoppas på uppehåll imorgon med så att vi kan få upptäcka nya ställen. Vi tror inte att ödlorna är giftiga eller aggressiva men väldigt snabba så det ska nog mycket till för att få tag på en.

Vi har funderat men kommer inte på varför Ika och Selma vill ha en delfin. De gillar ju inte ens att bada. Rapporterna om katterna skiljer sig väldigt åt. I Huskvarna är de keliga och i Jönköping lite bitska. Vi undrar hur de beter sig på Kastellgatan. De kanske känner igen Göteborgsluften. Hoppas att Göteborg visar sig från sin bästa sida. Det är tråkigt att vi inte kan vara med. Ibland längtar man hem lite extra mycket.