onsdag 16 november 2011

Yoga

Jag är så tacksam över att få ägna nästan all min tid åt yoga. Jag praktiserar, assisterar och administrerar. Från och med nästa vecka ska mina tider ändras lite så att jag är inne senare på eftermiddagarna och kan finnas till hands för de andra studenterna om de vill prata. Tänk att få prata yoga på arbetstid!

Tidigare idag träffade jag min lärare här för att gå igen fler assisteringar. Jag tycker att det är jättekul, men det är verkligen inte så enkelt som det kan verka när man själv blir assisterad. Jag har aldrig riktigt reflekterat över hur en assistering känns för läraren, eller vilka val som ligger bakom en assistering. Nu är det mycket att tänka på! Imorgon ska jag få testa de nya ställningarna och även om jag än så länge har fått lära mig de traditionella assisteringarna, som i stort sett är samma obereonde av personen man utför dem på, måste man ändå förstå sig på studentens kropp för att det ska bli bra.

Det händer ganska mycket med min egen pracice också. Jag tror att det beror på att nästan allt mitt fokus ligger på yogan. All energi som finns i shalan smittar av sig på mig. Hoppet in i Bakasana B har varit omöjlig för mig i flera år, men nu har det skett en förändring. Den är verkligen inte lika graciös som man kanske önskar att den vore, men det spelar ingen roll just nu. Här kan ni ta en titt om ni också vill lära er. Pappa, du har ju varit på en yogaklass så det kanske kan vara något för dig?



Den andra ställningen som jag jobbar lite extra mycket med för tillfället är Karandavasana. Ibland lyckas jag komma in i lotus själv, men oftast behöver jag hjälp. Mitt högra knä strular lite och därför måste jag krångla så för att få in foten mot höften och när jag håller på tappar jag balansen och ramlar. När jag väl är inne så ska man dessutom komma ner kontrollerat. Det har inte riktigt hänt... för att inte tala om att komma upp. Men med hjälp går det faktiskt bra. Killen i filmen var jag på en work shop för i Brighton för några år sedan. Då kunde jag aldrig tro att jag skulle göra den här ställningen någonsin. "Do your practice and all is coming".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar