tisdag 21 juni 2011

Phnom Penh i bilder och buss till Siem Reap

Forst kommer lite bilder fran gardagen som spenderades i Phnom Penh.

Vi aker tuk-tuk pa vag till Killing Fields (avrattningsplatsen vi skrev om igar).


Munkar ar en vanlig syn i Kambodja. Enligt munken vi pratade med finns det omkring 10000 munkar i landet.


Har ar vi vid Killing Fields. Framfor Klara ser ni benrester fran massgravarna. Overallt stack det upp rester av klader och ben ur marken.


Har ar en bild fran S21, fangelset som de Roda Khmererna fangslade oskyldiga manniskor i. Fangarna hangdes uppochner och fick elchockar tills de blev medvetslosa. Sedan sanktes de ned i gammalt smutsigt vatten tills de vaknade och darefter borjade proceduren om pa nytt.


Har ar en bild fran Det kungliga palatset och tempelomradet. Vi fick ha pa oss langa klader i varmen eftersom omradet ar heligt.


Munken till hoger ar var van som vi pratade med.


Tva av munkarna bodde nara tempelomradet medan den tredje brodern var pa besok.


Det fanns manga Buddhastatyer pa omradet. Har ar tva.


Har ar Tobias nagon stans i Kambodja. Vi gor ett stopp med bussen.

Nu ar vi framme i Siem Reap som ar staden man bor i utanfor Angkor. Har ska vi stanna i hela elva natter och utforska alla tempel och byar i omgivningen. Det verkar finnas mojlighet att hjalpa till pa barnhem sa det ska vi se om vi kan gora. Bussresan hit tog ungefar sju timmar men avstandet ar inte alls sa langt som man kan tro. Vagen vi akte pa var gropig och ofta av grus. Utsikten fran fonstret visade landsbygden till musiken av khmer karaoke. Hotellet vi bor pa har ligger lite utanfor stan men ar jattefint. Vi har till och med pool och vi njot av ett svalkande dopp nar vi kom fram. Nu ordnar Tobias upp programmet for morgondagen. Vi ska ut till tempelomradet men mer vet vi inte just nu. Idag ar en valdigt bra dag for Tobias har fatt reda pa att han har klarat sin kurs och darmed tagit examen. Bra jobbat!


Vi har traffat nagra kattkompisar pa hotellet.

3 kommentarer:

  1. När ska vi hinna fira examen? Roliga bekymmer....tjohoo!Det är så otroligt...sms:et kom i natt och när jag vaknade på morgonen så trodde jag att jag drömt tills jag kollade telefonen igen...och det var sant:)

    Det är fantastiskt att följa ert äventyr! Med bilder och text...man blir utbildad på köpet:)Tänk om ni kunde få hjälpa till...upplevelse utöver det vanliga.

    Gullig katt...min första tanke...tvätta händerna...men ni vet ju hur jag är:)Men faktiskt så bär djur på lite andra otrevligheter. Ingen fara om man bara...ja just det, tvättar händerna;)

    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Hej! Och hej mamma, hur är det i Cannes?
    Vad fint ni har det! Spännande men kanske lite svåra intryck kan jag tänka mig.... Vad härligt att du klarade tentan Storebror!
    JAg är lycklig idag! Har precis bokat resa hem till Linköping, Johannes och hojen ner till en fest på ev vacker gård utanför Vadstena på Midsommar. Jag visste inte när vi skulle ses igen men på FREDAG! Hemma i 27 timmar så det blir lite stessigt.
    Tänker på er! Kramar Lillasysteryster

    SvaraRadera
  3. Hälsningar från pappa Peter, förbereder mitt besök till Cannes, har varit ute och åkt cabriolet i kväll med Pelle, fint. Risk för regn men det höll sej. Inga brudar ute men vi njöt ändå??!! Härligt att följa er resa och alla upplevelser. En del tärande och många intressanta reseintryck. Så är det när man besöker lite udda resmål. Intressant och spännande! Tur att ni hittar lite katter här och där. Ica & Selma längtar säkert efter er också!!! Ser fram mot höra ifrån er igen. Nästa gång från Cannes hoppas jag. Kram pappa Peter.

    SvaraRadera